Pociąg prowadził zabytkowy Schnellzuglokomotive 01 519 z serii 01. Parowozy te były przeznaczone do obsługi ciężkich pociągów ekspresowych. Egzemplarz, który przyjechał do Szczecina został wyprodukowany przez firmę Henschel & Sohn w Kassel, w czerwcu 1936 pod numerem fabrycznym 22929. 17 czerwca 1936 roku trafił do parowozowni Drezno Altstadt. Po II wojnie światowej brakowało niemieckiej kolei parowozów do pociągów ekspresowych. Postanowiono więc kompleksowo zrekonstruować 35 maszyn z serii 01. Parowóz otrzymał m.in. nowo zaprojektowany kocioł opalany olejem, który został wyprodukowany przez Raw Halberstadt pod numerem 267. Po przebudowie w latach 1963/1964 otrzymał numer 01 519.
Parowóz przeszedł na emeryturę w 1982 roku i został przekazany wraz z numerami 01 510, 01 513 i 01 517 browarowi VEB w Greifswaldzie. Lokomotywy zostały przetransportowane z Gerstungen do Stralsundu pod koniec października 1982 roku i przebudowane ponownie na opalanie węglem na stacji Hornstorf (niedaleko Wismaru). W Greifswaldzie były używane jako stacjonarne systemy grzewcze dla browaru, szpitala i innych okolicznych przedsiębiorstw. W tej roli pracowały aż do października 1988 roku. Latem 1989 roku Deutsche Reichsbahn rozpoczął złomowanie lokomotyw.
Nowe życie zaczęło się dla parowozu w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Gdy zaczęły się przewozy turystyczne. W 1997 roku parowóz 01 519 pobił rekord. Był lokomotywą muzealną z największą liczbą przejechanych kilometrów (około 22 000 km!) w Niemczech, jeśli nie w Europie. W 2001 roku przebieg wynosił 15 617 km.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?